ATR poinformował w ostatnich dniach, że Rise Air, linia z kanadyjskiej prowincji Saskatchewan, modernizuje swoją flotę o trzy nowe ATR-y 72-600, stając się przy tym pierwszym kanadyjskim klientem (launch customer) wprowadzającym na rynek najnowszą wersję -600 ATR-a.
Pierwszy samolot został zamówiony bezpośrednio u producenta i ma zostać dostarczony do końca 2025 r. Natomiast kolejne dwa linia planuje wyleasingować od jednego z lessorów. Te maszyny mają trafić do linii w 2026 r.
Zaangażowanie Rise Air w wersję -600, to największa inwestycja, jaką linia poczyniła w swojej 69-letniej historii i największy jak dotąd krok w programie odnowy floty. Umowa z ATR reprezentuje zmianę pokoleniową, pozycjonując Rise Air do obsługi najnowocześniejszej floty samolotów regionalnych w Kanadzie.
- Jesteśmy podekscytowani wprowadzeniem ATR-a 72-600 do Kanady, zapewniając naszym klientom wygodniejsze, bardziej niezawodne usługi lotnicze w odległych miejscach pracy i społecznościach na północy. Wyjątkowe osiągi ATR 72-600 i niewielki wpływ na środowisko sprawiają, że jest to idealny wybór do pracy w zróżnicowanych i trudnych warunkach, w których działamy. Z niecierpliwością czekamy na dalszą poprawę łączności regionalnej i wspieranie wzrostu gospodarczego na obsługiwanych przez nas obszarach - powiedział Derek Nice, prezes i dyrektor generalny Rise Air.
Samoloty ATR-a latają w 100 krajach, często w trudnych warunkach, zapewniając niezbędną łączność lokalnym społecznościom. Są one znane z niskich kosztów operacyjnych i zdolności do pracy na nieutwardzonych i krótkich pasach startowych w ekstremalnych warunkach pogodowych, w tym w temperaturach do -45°C. Podczas gdy wcześniejsze generacje ATR 42 i ATR 72 są eksploatowane przez Rise Air i osiem innych kanadyjskich linii pasażerskich i cargo, łącznie ponad 50 samolotów, ta przełomowa umowa stanowi kamień milowy zarówno dla Rise Air, jak i ATR, wprowadzając najnowszą wersję do Kanady.
- Cieszymy się, że możemy wspierać Rise Air we wprowadzeniu pierwszego ATR 72-600 w Kanadzie, co stanowi podwójny kamień milowy, ponieważ jest to również debiut wersji -600 w tym kraju. Ta umowa nie tylko wzmacnia siłę naszych samolotów na rynku regionalnym, ale także pokazuje rosnące zainteresowanie serią ATR -600 na rynkach takich jak Kanada, gdzie zastąpienie starszych samolotów nowymi wydajnymi maszynami i poprawa całorocznej łączności w ekstremalnych warunkach pogodowych ma kluczowe znaczenie. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Rise Air, aby zapewnić wyjątkowe usługi kanadyjskim społecznościom - skomentowała Nathalie Tarnaud Laude, prezeska ATR-a.
Najnowszy ATR 72-600 jest wyposażony w
nowe silniki PW127XT produkowane przez Pratt & Whitney Canada w Montrealu, które oferują wysoką niezawodność, niższe koszty utrzymania i znaczną redukcję emisji CO2 o 45 proc. w porównaniu z regionalnymi odrzutowcami podobnej wielkości. ATR 72-600 zapewnia również lepsze wrażenia o komfort pasażerom dzięki nowoczesnej kabinie z dużymi schowkami nad głową, wygodnymi fotelami o szerokości 18 cali oraz zmodernizowanym systemem klimatyzacji i ogrzewania. Oszczędność paliwa, niższe koszty operacyjne, zwiększona dostępność i lepsza niezawodność samolotu sprawiają, że jest to idealny wybór dla operatorów, którzy chcą zastąpić starzejące się floty turbośmigłowców.
Rise Air i jego flotaRise Air to linia lotnicza należąca do rdzennych mieszkańców kanadyjskiej prowincji Saskatchewan, obsługująca flotę 25 samolotów i zatrudniająca 300pracowników, którzy zapewniają regularne loty, transport siły roboczej i usługi transportu medycznego (MedEvac), łącząc 27 społeczności i odległe miejsca pracy na północy Saskatchewan z Saskatoon, Prince Albert i nie tylko. Spółka stowarzyszona Snowbird Aviation Services świadczy usługi terminalowe, obsługę handlingową, tankowanie oraz odladzanie dla Rise Air oraz kilku innych klientów na 12 lotniskach w całym regionie.
Flota przewoźnika przewoźnika składa się z 25 samolotów turbośmigłowych: trzech ATR-ów 42-300, dwóch 42-500, trzech saabów 340A, siedmiu de havillandów DHC-6 Twin Otter (wersje 100, 200, 300), czterech beechcraftów King Air 200 oraz sześciu 1900D.